Skat ved udlejning – stop med at snyde dig selv i SKAT

Lejer du en bolig ud? Og har du ikke aktivt valgt, hvordan du skal betale skat af din lejeindtægt? Så betaler du sandsynligvis alt for meget i skat! Uanset om du har et forældrekøb, værelsesudlejning eller anden form for boligudlejning.

Hvis du ønsker en rentabel udlejning, så foreslår jeg, at du bruger fem minutter på at forstå, hvordan du finder den rette skat ved udlejning.

Her er hvad du skal gøre:

Gør ingenting og betal maksimal skat ved udlejning

Når du udlejer en bolig skal du betale skat af din lejeindtægt – det vil sige det beløb, som din lejer betaler i husleje.

Jeg skal lige nævne, at du kan undgå at betale skat, hvis lejeindtægten er under et vist beløb OG

  1. du kun lejer din bolig ud en del af året og ellers selv bruger boligen, eller
  2. du kun udlejer enkelte værelser i boligen.

Men din udlejning er nok skattepligtig, ikke!? Så kan du vælge mellem tre måder at betale skat på:

  • Personskatteloven,
  • Virksomhedsordningen eller
  • Kapitalafkastordningen

Hvis du ikke selv vælger en måde, så bruger SKAT automatisk personskatteloven, hvor du betaler skat efter de almindelige regler.

Når SKAT bruger personskatteloven, bliver overskuddet af din udlejning lagt sammen med din øvrige personlige indkomst. Det vil sige, at overskuddet beskattes på samme måde som din løn med helt op til ca. 56% i skat. Du skal også betale arbejdsmarkedsbidrag.

Overskuddet af din udlejning er din lejeindtægt fratrukket dine udgifter til fx ejendomsskat, forsikring, revisor med videre.

Renterne på dit boliglån kan du trække fra som dine øvrige renteudgifter. Det vil altså sige med en fradragsværdi på ca. 33%.

Det kan vises sådan:

Personlig indkomst = øvrig personlig indkomst + overskuddet af din udlejning

Personligt fradrag = øvrigt personligt fradrag + renter af boliglån

Så den eneste forskel i forhold til, før du lejede ud, er altså, at du skal betale skat af overskuddet af din udlejning. Dine renter på boliglånet kan du fortsat trække fra i skat.

Det er næppe rentabelt for dig at betale skat efter personskatteloven. Særligt ikke, hvis du betaler topskat eller har et forældrekøb. Så lad os se på de andre måder at betale skat udlejning.

Forstå de forskellige former for lejeindtægt skat

Jeg vil ikke slæbe dig gennem et større revisorkursus. Men før vi ser på, hvordan vi finder den bedste skatteløsning til dig, så lad os lige tage et kort kig på de forskellige former for skat af lejeindtægt.

Virksomhedsordningen

Hvis du vælger virksomhedsordningen, bliver overskuddet af din udlejning lagt til din personlige indkomst, ligesom det blev for personskatteloven. Men nu skal du trække renterne af dit boliglån fra din personlige indkomst i stedet for at lægge dem til dit fradrag.

Det kan vises sådan:

Personlig indkomst = øvrig personlig indkomst + overskuddet af din udlejning – renter af boliglån

Personligt fradrag = øvrigt personligt fradrag

Så nu kan du slippe med op til 56% billigere i skat for hver krone du betaler i renter til dit boliglån. Samtidig slipper du også billigere i arbejdsmarkedsbidrag. Det er som regel et godt bytte for, at du ikke længere kan lægge renterne til dit personlige fradrag, som kun er ca. 33% værd.

Du har sandsynligvis mange penge at spare i skat ved at bruge virksomhedsordningen frem for personskatteloven. Men det regner vi på senere.

 

forældrekøb virksomhedsordningen selvangivelse

Ulempen ved virksomhedsskatteordningen er, at der er flere krav til, hvordan du administrerer dit regnskab. Det er ikke et krav, at du bruger en revisor, men det kan være en god idé. Og med virksomhedsordningen kan du jo trække udgiften til revisor fra i skat!

Husk, at det ikke kun er udgiften til revisor, du kan trække fra i skat. Mange andre udgifter til din udlejning kan du trække fra – såsom juridisk bistand med din lejekontrakt, hjælp til ind- og fraflytning, flyttehjælp og meget mere.

Er din boligudlejning startet i løbet af et indkomstår? Så kan du kun bruge virksomhedsordningen for den del af året, hvor du har udlejet boligen.

Kapitalafkastordningen

Hvis du vælger kapitalafkastordningen, skal du beregne et såkaldt kapitalafkast. Kapitalafkastet er boligens værdi ganget med kapitalafkastsatsen. Satsen fastsættes årligt. Lige nu bruges kapitalafkastsatsen for 2014, som er 2 procent.

Kapitalafkastet skal du trække fra din personlige indkomst, ligesom du gjorde med dine boligrenter for virksomhedsordningen. Samtidig lægger du kapitalafkastet til dit personlige fradrag.

Det kan vises sådan:

Personlig indkomst = øvrig persolig indkomst + overskuddet af din udlejning – kapitalafkast

Personligt fradrag = øvrigt personligt fradrag + kapitalafkast

Ligesom med virksomhedsskatteordningen så vil du sandsynligvis slippe en del billigere i skat med kapitalafkastordningen frem for personskatteloven.

Kapitalafkastordningen stiller færre administrative krav end virksomhedsordningen.

Men handler det i sidste ende ikke om kroner og ører, hvilken skatteform du foretrækker? Lad os se, hvordan du beregner, hvor meget skat du skal betale med de forskellige skatteformer.

Beregn den bedste skatteform

Har du ikke stor erfaring med at beregne skat? Så vil jeg ikke prøve at bilde dig ind, at det er nemt at finde den mest rentable skatteform. Der er mange parametre, som alle spiller sammen:

  • Hvilken pris købte du ejendommen til?
  • Hvad er den aktuelle kapitalafkastsats?
  • Hvor stort er dit boliglån og hvor store er dine renteudgifter?
  • Hvor stort er overskuddet på din udlejning?
  • Vil du selv forsøge at indberette til SKAT – eller skal du bruge hjælp?
  • Er du gift? Man kan nemlig fordele renter mellem ægtefæller.
  • Betaler du eller din ægtefælle topskat?

Det bliver for komplekst her at beskrive, hvordan du præcist beregner den bedste skatteform. Her må jeg henvise til en revisor.

Udfyld din selvangivelse

Har du penge at spare ved at bruge en anden skatteform end personskatteloven? Så skal SKAT have at vide, hvordan du ønsker at blive beskattet, når du udfylder din selvangivelse.

Kryds den ønskede skatteform af i din selvangivelse og udfyld de nødvendige oplysninger. Som jeg nævnte tidligere, så er det desværre ret komplekst at beregne oplysningerne – særligt for virksomhedsordningen, som ofte er den mest rentable ordning.

Du skal udfylde din selvangivelse inden d. 30. juni. En almindelig lønmodtager skal selvangive inden udgangen af maj, men med en udlejningsejendom er selvangivelse frist altså 30. juni.

Gem regnskabet i 5 år

Før du kan udfylde din selvangivelse skal du lave et regnskab. Regnskabet skal indeholde en opgørelse af indtægterne fra udlejningen og de udgifter, der kan trækkes fra. Hovedreglen er, at du kan trække alle de udgifter fra, som du er forpligtet til at betale. Du kan aldrig fratrække afdrag på gæld.

Du skal ikke sende regnskabet til SKAT. Men du skal gemme det i fem år, så SKAT kan få det, hvis de beder om det.

Konklusion

Du kan spare og derved tjene rigtig mange penge på at vælge den mest rentable skatteform, når du lejer din bolig ud. Og hvis du ikke gør noget aktivt, så har SKAT “hjulpet” dig til at finde den skatteform, som sandsynligvis koster dig allerflest skattekroner.

Med lejeguidens online skatteberegner får du let et fingerpeg om, hvilken skatteform der giver bedst økonomi for dig. Men det er en kompleks opgave at udregne det præcist og efterfølgende lave regnskabet til SKAT. Så jeg anbefaler, at du tager en snak med en revisor med erfaring inden for boligudlejning.

Har du fundet din bedste skatteform? Har du andre erfaringer med skat ved udlejning? Skriv din kommentar nedenfor.

Kommentarer

  • Her i 2014 er der indført et felt der hedder Indskudskonto som skal udfylde hvis man vælger at bruge virksomhedsordningen? Hvad er det for en størrelse? Betyder det nu at man som privat ikke kan vælge at bruge virksomhedsordningen for private har jo ikke “indskud”

    • Indskudskontoen hænger sammen med virksomhedsskatteordningen.
      Det er ikke noget nyt felt. Det har altid været der.
      Indskudskontoen vil typisk være nul i det første år.
      Man kan som privat (uden en virksomhed eller udlejningsejendom) ikke bruge indskudskontoen. Det er kun ved brug af virksomhedsskatteordningen det er relevant, hvis man driver en virksomhed,

      • Hej Kenneth,
        Hvordan beregnes beløbet der skal indsættes i “indskudskonto”.
        Findes der en beregningsmodel?
        Vi har en en lejlighed vi lejer ud på 3 år (forældrekøb) og et hus vi har købt i efteråret 2014 som vi også lejer ud. Vi har benyttet virksomhedsordningen.

        Hilsen Jan

        • Hej Jan

          Der findes ikke som sådan en beregningsmodel.
          Hvis der indsættes på indskudskontoen er der oftest fordi, at udlejningen er underskudsgivende og du som ejer betaler mere end du får ind i lejeindtægt.
          eks: du har lejeindtægt for 100, men udgifter (inkl. afdrag på gæld) for 110.
          Så vil du indsætte 10 på indskudskontoen.

  • Hej, tak for en rigtig god blog!!
    Vi lejer vores bolig ud da jeg bor i Norge fortiden og min mand arbejder i Asien men fortsat har bopæl i Danmark.
    Skal vi begge selvangive udlejningen, altså med 50% til hver, eller skal den kun føres men 100%, hos den ene af os? Og vælger vi i givet fald så selv hvem af os der skal selvangive udlejningen? Jeg kan ikke finde noget om det nogen steder?
    Hilsen Lene

    • Hej Lene

      Normalt skal man selvangive det med 50% til hver, hvis man ejer boligen med 50% hver.

  • Hej jeg lejer mit hus ud og har et spørgsmål kan man trække fra det man betaler til Total kredit og boliglån i skat kan ikke rigtig finde noget på det nogle steder og syntes det er en jungle

    Rikke

    • Hej Rikke

      Man kan fratrække renterne på alle lån som har med udlejningen af gøre. Dette gøres via felt 117 på selvangivelsen. Man kan ikke fratrække afdraget på lånet. Det er “kun” med til at nedbringe gælden. Se i øvrigt ovenfor, da der måske kan være penge at spare ved at bruge eksempelvis virksomhedsordningen.

  • Hej. Mit hus har været udlejet fra aug-dec i 2014. Jeg vil gerne bruge kapitalafkastordningen, men jeg kan ikke finde ud af, hvilke rubrikker, jeg skal sætte mine tal ind i ?
    Jeg har ikke selv haft bopæl i mit hus i 2014.
    Kan du oplyse hvilke rubrikker, der kunne være aktuelle for mig ?
    På forhånd tak.

    • Hej Vibeke

      Du skal som udgangspunkt indtaste overskud før renter i rubrik 111. Dernæst skal renteudgifterne indtastes i rubrik 117.
      Du skal i rubrik 141 sætte “kryds” at du vil bruge KAO.
      Du skal således indtaste dit kapitalafkast i rubrik 142.
      Husk også at fortælle SKAT at dit hus er udlejet, så du ikke skal betale ejendomsværdiskat.
      Har du brug for yderligere hjælp eller rådgivning, så er du velkommen til at kontakte mig direkte på kb@erikmunk.dk

  • Du skriver i ovenstående ‘med lejeguidens online skatteberegner’

    Hvor finder jeg den beregner henne?

    • Michaela, når du opretter en konto på http://www.lejeguiden.dk, så kommer du til vores online lejekontrakt.

      Oppe i højre hjørne finder du en knap, der hedder “Værktøjer”. Her finder du nyttige rapporter til fx ind- og fraflytning (vi planlægger at udvide med mange flere nyttige værktøjer). Her finder du også et link til vores skatteberegner.

      Pt skal du download’e skatteberegneren i excel-format. Husk, at den kun giver en indikation.

      Håber, at du finder en gunstig skatteordning.

  • Hej,
    Du skriver at når man benytter virksomhedsskatte formen kan man trække rente udgifter fra i overskudet.

    Når nu kredit foreningerne indberetter og tallen selv kommer ind skal man så bare fjerne dem og trække dem fra i ens regnskab istedet ?

    Er det alt andet end renter man kan det med (Gebyr+ osv.) eller er det kun renter ?

    På forehånd mange tak.
    /Lasse

  • Hej med dig! Tak for et godt og oplysende indlæg!

    Jeg har dog et spørgsmål som sjældent bliver behandlet i diverse fora.

    Hvilken model ville være anbefalelsesværdig hvis man som samboende ejer fast ejendom, og den ene part er på SU og tjener maksimalt ved siden af, og den anden har job med lønindkomst der ligger tæt på topskat – og man har besluttet at udleje en del af ejendommen (indtægt der går udover bundfradraget). Lejeindtægten skulle nødig bevirke at den studerende part skal ikke kan have arbejde ved siden af.

    På forhånd mange tak!

    Mvh Diana

  • Hej!

    Jeg har muligheden for at købe et billigt hus (kontant) i Danmark og leje det ud.
    Jeg er udenlandsk dansker, bor dog pt i Danmark i en kort periode, inden jeg atter flytter til et andet eu land i slutningen af året.

    MEN…inden jeg køber det vil jeg gerne prøve at finde ud af hvor meget det kommer til at koste i skat.

    Så vidt jeg kan forstå lander jeg i kategorien: begrænset skattepligtig af erhvervsmæssig udlejning.

    Spørgsmålet er selvfølgelig så: hvordan beregner jeg hvad jeg skal betale i skat på baggrund af min status?

    Hvilke udgifter kan jeg trække fra?

    Og hvilken skatteordning kan jeg med fordel bruge?

    På forhånd mange mange TAK

  • Jeg skal til at leje en lejlighed eller 2 ud og virk.ordningen virker attraktiv, men hvordan trækkes renter fra lejeindkomst, idet man så skal opdele skattevæsenets default-angivelse eller rettere annullere det og rette til 1 ejerbolig og renterne fra de andre boliger trækkes således fra indtægterne og dette opgives under virk.ordningen?

    Det skal forstår at jeg stærkt overvejer at købe 2-3 lejligheder, idet det afdragsfrit løber rundt i sig selv og efter de 10 års afdragsfrihed, så sælges lejlighederne med håb om et større pris. Det er vel rimeligt sandsynligt i attraktive områder (KBH/FRB/etc)

    Mit største problem i den forbindelse er refinansiering når f3/f5 afdragsfrit om 3/5 år udløber, idet break/even er max 3% i rente før det giver underskud og det er ok nu da renten er 0-½% eller ÅOPpå 1-½%. Er der nogen, der har gode forslag til, hvordan man takler dette potentielle scenarie? Altså at refinansiering potentielt bliver til over 3%?

    Men det er spændende at købe lidt ind og leje ud og jeg har set på 11 lejligheder i kbh S og overvejer derfor at købe 2-3-4 stykker, ikke som sådan for tjene på lejen men for at sælge om 10 år og ’satse’ på højere priser.

    ellers lige den type blog, jeg har brug for.

  • svar til lasse: (jeg er ikke revisor)

    JA renter og bidrag hører sammen og begge kan trækkes fra, ellers har jeg samme spørgsmål som dig, hvordan man retter et ‘lukket’ felt på selvangivelsen vedr. renter. Jeg går ud fra rentefeltet på selvangivelsen er lukket, men det ved jeg først til næste år.

  • Tak for meget god info her.

    Jeg overvejer at leje mit gamle hus ud som er til salg.

    Jeg har boet der i 7 år og nu købt nyt hus.

    Jeg vil gerne leje ud de næste 20 år, så jeg har en pensionsopsparing stående.

    Jeg vil også gerne benytte vorksomhedsskatteordningen.

    Salget af mit hus om 20 år, hvad betyder det skattemæssigt? Er det fortsat skattefrit at sælge huset selv om jeg har benytter VSO, eller bliver en del eller det hele skattepligtig?

    Tak for svar.

  • Hej.

    Jeg har et hus med værksted, hvor jeg ønsker at leje en del af værkstedet ud, til en virksomhed.
    Ejendomsværdien er ca. 2,35mil.
    Forventet lejenindtægt 1800-2500,- pr md.
    Hvilken type vil være mest fordelagtigt?

    Mvh Jakob

  • Hej.

    Jeg overvejer at anskaffe en ferielejlighed og dels udleje den, men også bruge den privat. der er nogle ejerudgifter, bl.a. til vandland, antenne m.v. Kan disse trækkes fra i skat i de perioder hvor lejligheden er udlejet.

  • Skal man betale skat af en lejeindtægt, selvom lejer kun betaler de faktiske udgifter og man ikke benytter de fradragsmuligheder der er ?????( bundfradrag osv / eller virksomhed orden. )
    Forklaring: Min søn køber et hus JEG kan bo i. Jeg betaler de reelle omkostninger som han har efter rentefradrag ( nettoudgiften) samt vand,varme osv..så han ikke har nogen omkostninger ved det. Dvs vi benytter ikke nogen fradrag, og der vil heller ikke være nogen overskud !!!! Så der er reelt ikke noget at betale skat af.
    Håber meget på svar, idet vi ikke kan finde det nogen steder.
    Med venlig hilsen
    Jette Julius Kristiansen.

+15
Share10