Tilbagebetaling af depositum – SNYD ikke dig selv ved fraflytning

Skal din lejer snart flytte ud? Så skal I snart finde ud af, hvor meget han skal betale for istandsættelsen af din bolig.

Det er en tid, der giver mange udlejere hovedpine. For hvordan finder du ud af en fair fordeling af udgifterne og den rette tilbagebetaling af depositum til din lejer?

Det er nu, du kan miste rigtig mange penge på at være for flink. Og det er nu, du kan blive rigtig uvenner med din lejer.

Her er, hvad du skal gøre:

Find ud af, hvor stærkt du står ved fraflytning

Var din bolig nyistandsat, da din lejer flyttede ind? Og har du udfyldt paragraf 7 i din lejekontrakt som nedenfor?

istandsættelse ved fraflytning

 

Hvis ja, så er du godt stillet ved fraflytning. Så er det din lejer, der skal bevise, at mangler og skader i lejemålet var der, da han flyttede ind. Det vil han som regel bruge en indflytningsrapport eller en mangelliste til.

Hvis din bolig ikke var nyistandsat, så er det dig, der skal bevise, at det er din lejer, der har lavet skaderne. Så har du forhåbentligt lavet en fyldig indflytningsrapport med billeder og video af boligen. Og med din lejers underskrift, ikke!? Den bliver du rigtig glad for nu.

Og din lejer betalte godt med depositum, før han flyttede ind, ikke!? Så du er sikker på, at din lejer kan og “vil” betale, når han flytter.

Fuldt depositum i lejekontrakt

Det er ikke for at dunke dig i hovedet, hvis du ikke har gjort dit forarbejde ordentligt. Men det er vigtigt, at du forstår, hvor stærkt du står i den snarlige forhandling med din lejer.

Uanset, hvor stærkt du står, så er de næste punkter vigtige for dig.

Behandl din lejer som en vigtig kunde

Jeg plejer at sige, at du skal behandle din lejer som en vigtig kunde. Måned efter måned køber han sig ind i din bolig. Han skal være tilfreds og I skal have en god relation. Så er der større chance for, at han behandler din bolig ordentlig og ikke flytter i utide.

Tag en snak med din lejer så snart, du ser tegn på mislighold af lejemålet. I en god konstruktiv tone. Så han forstår, at han ikke kan efterlade din bolig i en ruin – uden at betale for det.

Du skal ikke snage i din lejers liv eller true ham. Du skal venligt vejlede din “kunde” og løbende afstemme forventninger. Indrømmet, det er en balancegang. Og der er gode og dårlige kunder, og de skal ikke alle behandles ens.

Relationen til din lejer er særlig vigtig op imod fraflytning af lejemål. Har du ikke gjort så meget ved relationen før? Så begynd nu.

Hav dokumentationen i orden

Nedenfor har jeg listet den dokumentation, som typisk er relevant ved fraflytning:

  • Lejekontrakt
  • Indflytningsrapport
  • Inventarliste
  • Mangelliste
  • Fraflytningsrapport
  • Aflæsningsskema
  • Tilbud fra håndværkere

Meget af dokumentationen har du og din lejer lavet i starten af lejemålet. Sørg for at samle, hvad du har. Og det skal selvfølgelig være de versioner med din lejers underskrift.

Følg disse 5 trin til fraflytning og tilbagebetaling af depositum

Normalt anbefaler jeg, at du starter din lejers fraflytning i god tid og følger disse fem trin frem til, at du har afregnet med din lejer og tilbagebetalt hans depositum.

Hvor meget skal jeg betale tilbage i depositum

2 måneder før fraflytning: Indkald din lejer til møde

Kontakt din lejer ca. 2 måneder før, han skal flytte ud. Mind ham om, at han snart skal flytte – just in case. Aftal et møde, hvor I danner jer overblik over lejemålet. Læg mødet cirka en måned før, din lejer flytter.

Har du været tilfreds med din lejer? Så tilbyd ham at lægge et godt ord ind hos hans nye udlejer. En lille tjeneste, som kan gøre det lettere, at bevare den gode tone, når I skal finde ud af, hvor meget depositum du skal betale tilbage.

1 måned før fraflytning: Mød din lejer og få overblik over lejemålet

Mød din lejer i lejemålet cirka en måned før fraflytning for at få overblik over din boligs tilstand. Begynd at blive enige om den nødvendige istandsættelse ved fraflytning.

Så kan din lejer vænne sig til tanken om, hvad der skal gøres, og hvad det koster. Og han har tiden frem til fraflytningen til selv at gøre lejemålet klar. Hans mulighed for at redde sit depositum hjem. Medmindre du skrev i lejekontrakten, at din lejer skal bruge professionel hjælp til istandsættelsen, eller at du som udlejer står for det.

Lige så vigtigt – mødet vil vise, hvor stor risikoen er, for at du får problemer med at få dækket omkostningerne til at istandsætte din bolig.

Ved fraflytning: skriv fraflytningsrapporten

Er du klar? Har du dokumentationen i orden og frisk i erindring? Har du styr på reglerne? For nu gælder det!

Gå din bolig igennem fra ende til anden. Er boligen gjort ordentligt rent? Er haven i ok stand? Hvilke mangler og skader er der? Er der tale om almindelig slitage eller manglende vedligehold? Hvad skal lejer istandsætte ved fraflytning? Skriv resultaterne i en fraflytningsrapport blanket.

Aflæs målere for el, vand og varme og skriv tallene i fraflytningsrapporten. Betaler din lejer selv for forbruget? Så sender I de aflæste tal til forsyningsselskabet. Betaler du for forbruget og din lejer derefter til dig? Så beregner i prisen ud fra de aflæste tal.

Skal du gå boligen igennem med din lejer? Hvis du har krydset af i lejekontrakten, at du gør, så skal du selvfølgelig.

 

fraflytningsrapport blanket lejemål

 

Ellers er det ikke altid en god idé. Hvis IKKE lejer er med, så får du mere tid og ro til at finde fejl og mangler på boligen, som din lejer skal betale for. Hvis din lejer er med, så kan du få hans underskrift på, at han vil betale for skader og mangler. Det kan dog gøre det svært bagefter at komme med flere skader og mangler, hvis du finder flere, efter I har skrevet under.

14 dage efter fraflytning: Giv lejer besked om, hvad han skal betale for

Skal din lejer betale for at udbedre mangler eller skader på din bolig? Så har du 14 dage til at fortælle ham, hvad han skal betale for. Har du og din lejer underskrevet en fraflytningsrapport, så står det i den.

Giver du ikke din lejer besked inden for de 14 dage, så behøver han ikke at betale for mangler og skader, når han flytter.

2-6 uger efter fraflytning: Beregn og tilbagebetal depositum

Nu er det tid til at finde ud af, hvad det koster at udbedre de mangler og skader, som din lejer skal betale for. Beløbet skal du trække fra depositummet.

Behold hele depositum, indtil du kender omkostningerne. Normalt skal du dog inden for 1-1½ måned, efter din lejer er flyttet, tilbagebetale depositum – eller rettere det restdepositum, der er tilbage, når omkostningerne er fratrukket.

Skal din lejer ikke betale noget? Så skal du betale depositum tilbage inden for 2-3 uger.

Nogle gange får du og lejer ikke afregnet hele forbruget ved fraflytning – det kan fx være, hvis lejer flytter ud midt i ejerforeningens varmeregnskabsår. Så må du beholde en del af depositum, indtil regningen kommer. Beløbet skal svare til det, du forventer, din lejer skal betale. Det kan være en god idé, så du undgår at komme til at hænge på din lejers regning.

Forbered dig på forhandling

Det en forhandling, når du og din lejer skal finde ud af, hvordan I deler udgifterne – særligt hvis ikke lejers depositum rækker. Der er regler og bevismateriale, men i sidste ende skal I blive enige om en løsning.

Lær spillereglerne, før du sætter dig til forhandlingsbordet. Og lad din lejer vide, at du kender dem. Spillereglerne er her lejeloven og de specifikke aftaler for dit lejemål.

I har modsatrettede interesser. Men vær på udkig efter løsninger, som passer jer begge godt. Er din lejer fx tømrer, så kan han måske fikse skuret i haven. Så sørger du for at udskifte den beskadigede håndvask med den ekstra, du har på loftet.

Gør forhandlingen så objektiv som mulig. Byg den på facts og regler. Hvordan så det ud før? hvordan ser det ud nu? Er forskellen almindelig slitage eller en skade? Hvad siger reglerne om, hvem der skal dække udgifterne?

En god mægler udefra kan lette forhandlingen betydeligt. Jeres mægler skal kende reglerne og skal have teknisk snilde nok til at forstå, om skader skyldes almindelig slitage eller mislighold. Bedst er det, hvis mægler fremstår uvildig, så du og lejer begge har tillid til hende.

Konklusion

Det kræver en indsats af DIG at få din lejer til at betale, hvad du har krav på og samtidig kunne sige farvel til ham i en god og venskabelig ånd.

I starten af din udlejning skal du lave en god lejekontrakt og en god indflytningsrapport. Du skal bygge en god relation til din lejer under hele din udlejning. Og ikke mindst skal du vise, at du har styr på tingene og er objektiv, når I splitter udgifterne.

Det er ikke en let opgave. Men der kan være mange penge på spil. Og tips’ne i denne artikel bør hjælpe dig godt på vej.

Var artiklen brugbar?

Så støt projektet. Klik nedenfor og del med dine venner og familie.

 

Ps. Skriv meget gerne en kommentar nedenfor. Jeg når dog kun at svare, når det gavner flest muligt. Resten bruger jeg som input til nye artikler.

Pps. Glem ikke at dele artiklen med et hurtigt klik herunder.

 

Kommentarer

  • Hej.
    Jeg har boet i min lejlighed i 3 måneder, jeg har en privat udlejer og har fundet en ny lejer som har overtaget fra dagsdato.
    Skal jeg betale for istandsættelse når hun er flyttet ind i lejligheden?

    mvh kenneth ringgaard

    • Kenneth, det kommer helt an på, hvad der står i din lejekontrakt.

      Har du overtaget lejemålet nyistandsat og står der i § 7, at det ligeledes skal istandsættes ved fraflytning? Så kan din udlejer forlange, at du sætter lejemålet i stand, når du fraflytter.

  • Hej Christina.

    Min datter er ved at fraflytte sin bolig, som hun har lejet privat.
    Udlejer vil havde at hun nu på fredag, d. 29 maj er ude senest kl. 24, der står ikke noget i kontrakten ( som skulle være en sær aftale )
    Hun har en Typeformular A. 8. udgave. Lejekontrakt. Der står heller ikke noget.
    Er den en alm. regel.
    Jeg ved at hun er i penge nød, og tænker at hun kæmper på at finde på noget, for at undgå udbetaling af depositum.

    Hilsen Anne

  • Hej Christina
    Min lejer har opsagt lejemålet pr. 31/5.
    Vi har aftalt besigtigelse 1/6 kl.12.00.
    Lejer står selv for istandsættelse.
    Hvad skal/kan jeg gøre hvis hun ikke er færdig? Hvilket alt tyder på det ikke bliver.
    Kan jeg f.eks. opkræve husleje for de ekstra dage det evt. måtte tage?
    Mvh Trine

    • Kære Trine,

      Du har ret til at kræve nøglerne udleveret 1.6 kl. 12.00, hvor I har aftalt, at der skal ske overdragelse – færdiggørelsen herefter skal du så foretage på din lejers regning (tages normalt af depositum).

      Er I begge indstillet på, at lejer selv gør arbejdet færdigt, kan I selvfølgelig aftale at hun får et par ekstra dage til det og betaler husleje herfor.

      Husk at lave alle dine aftaler skriftligt.

  • Hejsa i Paragraf 7 står der at mit værelse ikke var istandsat ved indflytning og ej heller skal være det ved udflytning.
    Jeg har lavet 4 huller (til billeder) og hængt spejle op indvendig i skab.
    Udlejer kræver 3000kr. for dette ? (ved ikke til hvad)
    Kan de kræve at der skal males i hele værelset? Da jeg flyttede ind var der MANGE huller i væggene som ikke var fyldt og malet, altså var den ikke nymalet da jeg flyttede ind hvilket også står i kontrakten.
    mvh

    • Mette, som du beskriver din situation, så kan udlejer ikke kræve penge for at udbedre huller i væggen. Det skal kun være, hvis du har ødelagt væggen ved fx at bruge forkerte skruer eller lignede, som har lavet krater i væggen.

  • Hej 🙂

    Vi står og snart skal flytte, i vores lejekontrakt står der at de 10.000,- vi har betalt i depositum er en huslejeforsikring og at den endvidere skal dække eventuelle store skader.

    Hvad er eventuelle store skader? Der er lidt ridser i gulvet fra alm brug, kan det være grund nok?

    Når der står det dækker huslejesikring, kan man så også skrive det skal dække andet?

    På forhånd tak

    MVH Thomas

    • Hej Thomas,

      Jeg er ikke sikker på, hvad der menes med huslejesikring. Måske udlejer tænker, at de kan tage pengene i tilfælde af, at I ikke betaler husleje. Forudbetalt leje er øremærket til det formål.

      Depositum benyttes primært til skader der er pådraget lejemålet, eller hvis I som lejer har en forpligtigelse til at male eller lign og ikke har gjort det.

      Små ridser på gulvet lyder som almindelig slitage og opfattes i så fald ikke som en skade.

      Husk at læse i din lejekontrakt, om du har pligt til at istandsætte lejemålet inden fraflytning. Så skal du sikkert både male og slibe gulve.

  • Hej
    Jeg skal flytte fra en lejlighed, som jeg har boet i i 10 år… Hvordan er mine rettigheder i forhold til vedligeholdelse, slitage, istandsættelse og tilbagebetaling af depositum?
    Der er jo en hel del, der skal gøres ved lejligheden, før den næste ejer flytter ind. Det er jo ikke fordi, vi fx har ødelagt gulvet, men det kan bare ses, at der er en familie, som har gået på det i ti år… 🙂 Går gulvet ind under istandsættelse selv om, at vi har boet i lejligheden så længe?

  • Hvad gør man hvis man er tre lejere på en kontrakt og alle tre har betalt ligeligt i depositum – når den ene lejr flytter fjernes hun blot fra kontrakten mens vi andre bliver boende. Derfor står hendes depositum penge stadig hos vores overordnede lejer og vi skal selv regne ud om hun skal have noget tilbage i depositum eller betale mere. Vi har fået et bud på hvad istandsættelsen vil koste og det er 8000 kr mere end det samlede depositum vi betalte for 3 år siden – altså hvis vi alle flyttede nu ville hun skulle betale knap 3000 kr mere ind – men vi kan godt se hende pointe med at vi nu har en ny lejr og at vi bor der længere end hende og at det nok ikke bliver så meget dyrere de næste år og derfor ikke er fair.. hvordan løser man sådan en konflikt?

  • Hej.

    Jeg fraflyttede min lejebolig pr. 1/1-15, og lejekontrakten udløb pr. 11/5-15. Min udlejer har endnu ikke udbetalt mit depositum, og han bliver ved med at trække det ud. Jeg har ikke fået nogen opgørelses rapport på hvad der er af fejl og mangler, som skal laves, andet end han i en sms har skrevet hvad han mente han ville tage penge for. Der er som sagt gået mere end 14 dage, og han bliver ved med at skrive pr. sms at noget skal laves. Kan han forlange at jeg betaler for det. eftersom jeg ikke har fået nogen opgørelse inden for 14 dage? – og i så fald, hvor længe må han holde på mit depositum?

    • Hej Simone

      Mig bekendt er sms endnu ikke godkendt som kommunikationsmiddel. Det betyder i så fald, at du ikke har fået opgørelsen rettidigt, og at udlejer ikke må fratrække noget af dit depositum til istandsættelse.

      Tilbagebetaling af depositum plejer at være senest 6 uger fra opgørelsestidspunktet. Men der er ikke nogen egentlige krav hertil.

      Jeg undrer mig over, at det først sker nu, hvis du har givet nøglerne til udlejer allerede den 1.1. 2015? Det er tidspunktet for nøgleoverdragelsen og ikke for lejekontraktens ophør, der afgør tidsfristen for din udlejers opgørelse.

      • Okay. Så i princippet kan jeg faktisk kræve hele depositummet tilbage?

        Hvad kan jeg gøre mht at få ham til at udbetale mit depositum?
        D. 12/6-15 er der gået 6 uger fra den dag opsigelsesperioden var slut.
        Hvis der ikke er nogen tidsfrist på hvornår han senest skal udbetale mit depositum, hvordan kan jeg så være sikker på at han nogensinde udbetaler dem til mig?

        – tak for svar.

        • Simone, din udlejer må tilbageholde et beløb til evt. varmeregnskab af depositum, så det er ikke sikkert, at det er det hele, du skal have retur.

          Der er, som jeg har skrevet, ingen regler for, hvornår udlejer skal betale dit depositum tilbage. Men det normale er inden for ca. 6 uger.

          Hvis du synes, at der går for lang tid, så kan du gå til huslejenævnet.

  • Hej,
    Min datter er fraflyttet sin lejlighed og i den forbindelse har vi fået depositum opgørelse. Han forlanger 8400 for 28 timers malearbejde ,på et værelse på 50 kvm.
    Vi ved han ikke har brugt 28 timer da min søster bor lige ved siden af. Der står i lejekontrakten at den skal leveres nyistandsat. Der står også ligeledes i paragraf 8 at den invendige vedligeholdelse påhviler lejeren. Vi er helt indeforstået med der skal males, og et enkelt hul der skulle spartles. Men må han bare skrive timer på og få flere forskellige folk til at male for ham .

    • Hej Kerry

      Hvem udlejer får til at male er op til ham selv. Også om han overhovedet vælger at male.

      Hvis ikke I mener, at udgiften til malerarbejdet stemmer med de faktiske forhold, så gør udlejer opmærksom på det. I kan også gå videre i huslejenævnet med sagen.

  • gælder loven om hvis man har boet i en bolig i 8 år eller mere skal man have hele sit indskud/depositum tilbage også for private udlejer

    mvh Birger

    • Hej Birger

      Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål korrekt. Hvis lejer har gjort som aftalt i lejekontrakten fx malet og slebet gulve og i øvrigt ikke har lavet skade på lejemålet eller misligeholdt, så skal lejer have sit depositum retur, også selv om der er gået 8 år eller mere.

  • Hej.
    Jeg har en lejer som er flyttet ud og er nu i gang med opgørelser osv. På trods af at der i lejekontrakten står at hun skal have malet ved fraflytning og gjort rent osv, har hun ikke gjort nogle af delene. Mit spørgsmål lyder derfor, har jeg som udlejer ret til at tage betaling for selv at male og gøre rent, eller skal jeg få et firma til det? Og skal jeg efterfølgende kunne dokumentere at der rent faktisk er blevet malet?

    • Hej Julie

      Du har ret til at gøre arbejdet selv og tage betaling for det.

      Husk at din lejer skal have besked senest 14 dage fra nøgleoverdragelsen om, hvad du har tænkt dig at udføre af arbejde på hendes regning.

  • Hej Christina

    Jeg har fra pr 30.11.14 opsagt min lejlighed til udgangen af feb. 2015. Lejer havde midlertidig fundet en lejer pr 15.12.14. hvilket var fint med mig da jeg ikke var i lejligheden mere fra 30.11.14.
    Der er flere ting i denne sag.
    1. Der blev lavet et syn af lejligheden som det sig nu høre, og der blev nået til enighed om hvad der skulle laves. Udlejer ville lave det hvilket også var ok med mig. først d 30.3.15 høre jeg noget fra udlejer hvilket jeg mener er ret sent. I den periode har de tilbageholdt mit depositum og min forudbetalte husleje hvilket var 2½ måned. Er det korrekt at den forudbetalt husleje ikke må tilbageholdes?
    2. Udlejer har malet lejligheden på 42 effektive gulv kvm2. (2,5 værelse, lille gang, køkken med størstedel elementer og 2,5 kvm2 badeværelse) det har udlejer brugt 35 arbejdstimer på. hvilket svare til en helt arbejdsuge for en maler. (og ca 1 time for at male 1,2 kvm2) dette mener jeg også er helt uhørt. Lejligheden var ikke i dårlig stand og de har kun malet den 1 gang. (køkkenet 2 gange ) Jeg er af den overbevisning om at de har skrevet timer på som de ikke har brugt. Det skal lige siges at det er udlejers egen malere der har malet. Jeg har forhørt mig med andre lokale malere og de mener også det er for mange timer. Hvad skal jeg gøre i sådan en situation?
    For at sætte tingene lidt i perspektiv…! Jeg er nu flyttet ind i en anden lejlighed der er 126 kvm2. Det er 3 kange så stor som den gamle lejlighed. Hvis det skal tage en maler 3 måneder at male den 1 gang så er jeg da i chok.
    Hvordan står jeg i sådan en situation og hvad kan jeg gøre?
    Venlig hilsen
    Peter

    • Hej Peter

      Den forudbetalte leje skal du i princippet bo op de sidste måneder af lejeperioden. Så dem burde du have fået retur for længe siden.

      Du har været en tålmodig lejer og har ventet meget længe på at få en opgørelse. Jeg vil anbefale dig at gå i huslejenævnet, da det lyder til, at din udlejer prøver at “snyde” dig.

  • Hej Christina Lindsgren
    Jeg skal fraflytte mit lejemål 1 august. Lejligheden var ikke istandsat, da jeg flyttede ind for tre år siden.
    Jeg skal flytte, fordi lejligheden skal totalrenoveres.
    Har jeg ret til at få hele mit indskud tilbage i den situation? selvfølgelig fratrukket vand og varmegæld.
    På forhånd tak
    Stig

  • Hej Christina

    Jeg har boet til fremleje i en ejerlejlighed iht, standard A8 kontrakt pr 1.11.2014 og tidsbegrænset til 1.11.16
    For tre dage siden modtog jeg en skriftlig opsigelse fra udlejer (uden dato og ikke underskrevet), at hun opsiger mig den 21.6-15 med 3 måneder opsigelse så lejemålet udløber den 21.8.2015.

    1) kan udlejer opsige mig, når der er tale om tidsbegrænset leje frem til den 1.11.2016 (paragraf 11). Hun ejer selv lejligheden og skal selv bo i den.
    2) hvis udlejer kan opsige mig med 3 måneder, er det så ikke med fraflytning 1. Okt. 15, hvis hun siger mig op nu?

    Jeg har betalt en måneds forudbetalt husleje og 3 måneders depositum. Lejemålet var beskidt og i dårlig stand da jeg overtog det, og der står også i kontrakten p7, at det ikke er istandsat og at det ikke skal afleveres nyistandsat.

    3) i fald udlejer kan opsige mig, kan jeg lade være med at betale de næste 3 måneder (jeg tror desværre, at jeg vil få problemer med at få min forudbetale leje og depositum tilbagebetalt).
    Tak for dine gode svar!
    Med venlig hilsen
    Ulla

    • Hej Ulla

      Hvis ikke det står i din lejekontrakt paragraf 11, at lejekontrakten kan opsiges, så har udlejer ingen ret til at opsige dig, før kontrakten udløber af sig selv den 1.11.2016.

      Dertil skal siges, at udlejer aldrig har bedre opsigelsesmulighed end 1 år, medmindre det er et værelse, du lejer.

      Uanset lejemålets stand må du kun bo forudbetalt leje op. Depositum bliver først afregnet efter fraflytning.

  • Jeg har i det sidste års ting har haft en kæmp med min udlejer han har beskyld os for en helt masse med lejligheden men har ikke kommet med noget documention eller noget. Vi har heller ikke fået en fra flytning report. Der er noget enkle ting som han har sendt over Facebook til mig som hvor vi lave en deal at jeg gav ham noget maling for at modregne det. Vores kontrakt udløb 1/5 2014 men mundligt lavet vi en aftale om vi kunne blive boede til den 1/8 2014. Det starte men han kom med en historie at han ikke kunne betale vores penge tilbage fordi hans bank havde spærret hans konto for der var nogen der havde stålet han info og købt nogle ting i hans navn. Også naive som jer jeg trode jeg på ham. Er der anden at gøre en at sende det videre til en advokat eller er der gået for langt tid hvis det kan det. Mange tak for hjælpen

  • Hej Christina.
    Nu har jeg læst flere steder at man skal opgive sin nye adresse til sin udlejer, senest otte dage inden man flytter. Der står bare ingen steder hvorfor og hvad der sker hvis man ikke gør. Kan du svare på det ?
    Venlig hilsen
    Lillen.

  • Hej Christina.
    Vi fraflyttede vores bolig d. 31/5 og først d. 25/6 efter vi har skrevet for at få den skriftlige opgørelse som hun lovede at sende ved fraflytnings tjekket.

    Der var lidt der skulle laves, så som at en låge på opvaskemaskinen skulle skiftes og gulvene oven på skulle slibes og trappen skal slibes og lakeres hvilket vi var indforstået med.

    Da vi så her vel og mærke meget over 14 dage efter først modtager opgørelsen er der vise ting der aldrig blev nævnt ved tjekket og så er der pludselig flere ting kommet på, kan de endelig gøre krav på dette?

    Så som knækket håndtag, lofter skal males, hvilket de var, værelse skal males, gulvene oven på er pludselig lakeret og var det ikke ved indflytning og at haven ikke var i orden.

    Det skal lige siges da vi flyttede ind var der ikke gjort rent så der skulle hovedrengøring til inden indflytning og nogle af deres møblet var stadig ikke flyttet og blev først hentet 2-3 uger efter.

    Inden vi afleverede nøglen ved fraflytning fortæller hun os hun var gået ind dagen før vi lavede flyttetjek og hvad der var af fejl og mangler, hvilket vist ikke er lovligt uden vores tilladelse og så burde alle disse ekstra punkter vel ikke komme på når hun havde været nede og tjekke og de ikke blev nævnt ved fraflytnings tjekket. ( og vi er heller ikke enige i disse ting) hvordan skal vi forholde os?

    Vi skal så have 7575 kr. tilbage men så fordi der køre en forsikringssag fordi der var gået hul på bundkaret i vores bil og den har tabt olie som forsikringen vil går ind og dække.
    Så vil han ikke udbetale vores depositum fordi han ikke er sikker på de dækker, hvilket vi mener er to forskellige sager. Må han dette? og hvor længe må han holde vores depositum tilbage?

    På forhånd tak for hjælpen

    Venlig hilsen
    Natasja

    • Hej Natasja

      Din udlejer har kun ret til at fratrække af depositum til de ting, der var gjort opmærksom på inden for de første 14 dage efter nøgleoverdragelsen. Medmindre der i § 11 er anført, at denne frist er forlænget.

      Jeg har svært ved at svare på dit sidste spørgsmål, da jeg ikke kender sagens detaljer.

  • Heej med dig

    Min storebror og jeg afleverede nøglen til vores lejlighed den 15 juni 2015 kl. 10.30 ca. Og i følge lejeloven paragraf 98 stk 2. Har udlejeren 14 dage til at sende hele opgørelsen (det ville sige den 29 juni 2015) i vores tilfælde så har vi skrevet under på at det er okay at de har en mdr. Til at få sendt hele opgørelsen det vil sige den den 15 juli 2015, for i lejeloven paragraf 11 står der nemlig at lejerne så har 8 dage til at få betalt restbeløbet hvis der er sådan et. Men vores udlejer har kun sendt en fraflytningsopgørelse ( det vil sige det skam som udlejere krydser af på mens han laver eftersyn af hvad der skal laves og male)

    Så mine spørgsmål er:

    1: den der fraflytningsopgørelse er det selve opgørelsen? ( der står jo ikke nogle beløb, der står kun det der skal male, også vores underskrifter, og det vil jo sige at hvis det er hele opgørelsen så kan man som lejer jo ikke overholde tidsfrist på 8 dage med hensyn på betaling af restbeløbet )

    2. Hvis det skema vi har fået ikke er opgørelsen, og vi enu ikke har fået opgørelsen og der nu er gået en mdr. Kan vi så kræve hele vores indskud tilbagebetalt?

    Mvh. Iben

    • Hej Iben

      Forlængelse fra 2 -4 uger er udlejers frist for at komme med evt. krav og altså ikke en opgørelse over beløbet, der skal tilbagebetales.

      Hvis I i lejekontraktens § 11 har skrevet, at I skal have en endelig afregning og pengene tilbage inden for 8 dage herefter, så må I også fastholde, at I får jeres penge retur over for udlejer.

  • Hej Christina

    Min kæreste og jeg opsagde vores lejlighed per 1. februar 2015, vi skulle varsle fraflytningen med 3 måneder, altså skulle vi være ude af lejligheden den 1. maj 2015.
    Vi flyttede fra lejligheden den 16. april 2015, altså 10 arbejdsdage før lejemålets ophør, således at lejemåle kunne blive istandsat. Lejemålet blev overtaget af den nye lejer den 24. april 2015, altså i den periode hvor vi stadig hæftede for husleje mm.
    Den 16. april gennemgik min kæreste flyttesyn sammen med udlejer og der blev skrevet en fraflytningsrapport som min kæreste underskrev, da han var enig i den.
    Det er i dag den 18. juli, altså er der gået 3 måneder siden vi flyttede, men vi har ingenting hørt angående vores depositum. Vi har flere gange henvendt os til udlejer, som siger han ikke har modtaget opgørelser fra håndværkere, så han kan ikke sige noget om nogenting endnu. Burde vi ikke snart få en opgørelse?
    Og kan det passe at der må flytte nye lejere ind i lejligheden i den periode, hvor vi egentlig stadig betaler husleje?

    Med venlig hilsen
    Stine Thomsen

  • Hej Christina,
    Vi er netop fraflyttet vores lejlighed, hvori vi har boet til leje i 2½ år. Vi er fraflyttet lejligheden fordi udlejer ville sælge den. Lejligheden blev solgt til prisen efter 14 dage, til mere end hvad udlejer selv i sin tid købte lejligheden for. Altså har udlejer ikke lidt et tab. Nu mener udlejer, at der er nogle fronter i køkken og på badeværelse, som er beskadiget, og disse mener han vi skal betale for. Vi er uenige af følgende grunde:
    1) Vi flyttede ind i lejligheden som beset. Udlejer var ikke at se lejligheden inden vi overtog den fra de tidligere lejere og der er ikke lavet indflytningsrapport. Der var ikke gjort noget ved lejligheden siden udlejer selv havde boet i den. Vi mener at de ridser han taler om dels var der ved indflytning samt stammer fra almindelig slid.
    2) I § 7 er der således sat kryds i ‘nej’ ved at den var nyistandsat ved indflytning, og ligeså ved udflytning.
    3) Vi har talt med ejendomsmægler, og vi ved derfra, at der ikke i købsaftalen er lavet særlige aftaler om, at der skal sættes noget i stand i lejligheden inden køber overtager lejligheden pr. 1. august. Der er tale om en standardkontrakt mellem køber og sælger. Hvis andet er aftalt er dette altså sket udenom mellem køber og sælger, men kan det ramme os ?
    4) Der er ikke udarbejdet en udflytningsrapport over fejl og mangler, men udlejer oplyste os i går mundtligt om, at han mente, at han skulle tilbageholde noget af vores depositum til udbedring af ovennævnte slid. Der er i dag gået 15 dage siden vi flyttede ud. Vi mener altså ikke at han har lidt et tab, og derfor mener vi ikke at han kan afkræve os noget ?

    Vi håber meget på din hjælp, da vi vi er overbeviste om, at pengene går lige ned i hans lommer. Og kan en eventuel særaftale mellem køber og sælger (udenom købsaftalen) ramme os?

    Mvh Maja

    • Maja, Det er jeres udlejer, som har bevisbyrden for, at det er jer, som har ødelagt fronterne i køkken og på badeværelse.

      Hvis han alligevel trækker pengene fra jeres depositum, bør I gå videre med det til huslejenævnet eller evt. blive medlem i LLO. Så de kan tale jeres sag.

  • Hej
    Vi står nu med problemer med en lejer som fraflytter et af vores lejemål. Hun vil ikke betale for de 14 dages husleje som står i lejekontrakten. Og vi har lavet en flytterapport med hende hvor hun skriver under på hvilket arbejde der skal udføres for at lejemålet er i samme stand som ved indflytning. Vi har sendt hende en flytteopgørelse med oplysning af forbrug til maling, timer rengøring og pris af køb på div. materialer. Nu vil hun se fakturaer på indkøb og kvittering på udført arbejde. Kan hun det? Vi har jo ikke udført noget endnu. Kan vi bare få arbejdet udført selvom hun siger hun ikke vil betale? Vi har depositum hvor vi har lavet et flytteregnskab over hvad hun skal have tilbage efter udført arbejde?
    Håber du kan hjælpe.

    • Hej Annie,

      Nej, din lejer har som udgangspunkt ikke krav på at se kvitteringer osv. Hvis I ellers har fulgt regler og sendt flytteopgørelsen inden for de 14 dage, så lyder det som om I har gjort hvad I skal. Lejer skal selvfølgelig betale for de 14 dage, hvis det står i kontrakten.

  • Hej Christina!

    Jeg er flyttet ind i en lejlighed pr. 1/7-2014 har boet her i 1 år. Nu vil jeg flytte pr. 1 oktober 2015 til anden lejlighed p.g. a støj fra overbo som fester næsten hver weekend, jeg har klaget over det 3 gange og udlejer siger at det er kun mig der klager. Jeg har aldrig fået kontrakt, men indbetalt 13.455,57 kr. i depositum samt 5.762,19 kr. i forudbetalt husleje (1-7-2015 til 31-7-2015. Jeg har opsagt lejligheden fra 1-8-2015 med fraflyttelse pr. 1-10-2015.) Hvordan står jeg ved fraflytning idet jeg overtog lejligheden som den var efter min tidligere kæreste igennem 34 år der ( døde 3 juni 2014) idet jeg var sat ind som enearving hun havde boet i lejligheden i 12 år. Vi havde hver sin lejlighed.
    På forhånd tak.

  • Hej jeg har sidst betalt husleje den 1/7 og var ude den 15/7 skal min privat udlejer så op lyse mig om alle udgifter f.eks. maling af lejeligheden osv inden den 1/8??:-) så jeg kan nægte og betale noget ?

  • Jeg flyttede ind i lejemålet den 1/8
    Min udlejer var på ferie så jeg fik nøglen af tidligere lejer. Jeg har indbetalt fuldt indskud, 21600.,
    I min lejekontrakt står at lejemålet er overtaget ny istandsat, men der var ikke malet
    Hvordan står jeg nu

  • Kære Christina.
    Jeg bor i en leje lejlighed hvori jeg udlejer det ene værelse. Min lejer flytter ud d. 1/10-2015. Værelset var ikke sat i stand da hun flyttede ud, og det skal heller ikke sættes i stand når hun fraflytter det. Betyder dette at hun skal have hele sin husleje tilbage? Hun har boet i lejligheden ét år. Kan man ikke beholde noget af depositumet ift. almen slitage på boligen – jeg ved at jeg ikke selv får noget af mit depositum tilbage nemlig.

    Eller skal man blot bede hende gøre grundt rent – både på værelset men også i fælles arealerne (køkken, badeværelse og entré).

    Mvh. Emilie

  • Hej Christina

    Jeg har lejet en lejlighed ud.
    Da jeg modtager nøglerne til den er den meget misligeholdt og beskidt.

    I lejekontrakten står der at lejer selv skal sørge for at lejligheden er nymalet og gulvene afhøvlet. Lejer finder en maler der koster 33.000kr. Deres depositum er kun på 18.000kr og de siger de ikke kan betale differencen. Jeg tilbyder så at finde en maler og vi aftaler at de bare overfører 3000kr til mig udover jeg beholder depositum og så er den sag lukket. Nu vil de se kvitteringer etc, kan de kræve det når de selv har indhentet tilbud og fået muligheden for at vælge deres egen maler?

    Samtidig skulle de flytte ud 15.08 men betale for hele august. Maleren siger at pga den dårlige stand tager det ham ca 10 dage da alle vægge skal grundes fordi de har røget så meget. Og herefter kommer gulvmændene så. Lejer mener dog nu at de kun skal betale for en halv mdr. Er det korrekt? Lejligheden kan tidligst tages i brug 01.09 og jeg mener ikke jeg skal have ekstra udgifter fordi det tager så lang tid at istandsætte pga dem.

    Jeg håber du kan hjælpe mig

    • Hej Andreas.
      Jeg står i en lidt anden situation, men min lejer kræver også at se kvittering for udført arbejde og jeg kan ikke finde nogle steder om udlejere er påkrævet at skulle fremvise kvittering for udført arbejde.

  • Hej Christina,
    Kan du pege på hvor i lejeloven står at udlejer må tilbageholde et extra beløb efter fraflytning for aconto vand og varme til afregning kan ske?

    Mvh
    An

  • Jeg er fraflyttet mit private lejemål pr 1/8, og ved gennemgang blev der ikke skrevet nogen rapport, men jeg fik oplyst at der ville blive skiftet lås på min regning, selvom jeg har afleveret alle nøgler og vi begge skrev under på det. Må de det?
    De ville også have jeg skulle betale for maling af lofter, væggene havde jeg malet.

    Nu har jeg fået en mail fra dem hvor der står det koster 1000,- for udskiftning af lås
    4000,- for maling af loft, og 1000,- for reparation af et vindue, som der ikke blev snakket om ved gennemgang.

    Må de gerne sende det på mail? og kan de forlange jeg betaler for et vindue som ikke blev nævnt ved gennemgang? Og skal jeg betale for udskiftning af en lås?
    Og kan jeg forlange at se regninger på det udførte?

    MVH
    Tina

  • Hej Christina.
    Jeg har brug for lidt hjælp, min datter har lejet en lejlighed sammen med en veninde af venindes forældre, nu har min datter fortrudt og har opsagt lejemålet, til tiden og efter reglerne, det skal siges at ingen af de
    2 tøser har nået at flytte ind i lejemålet, lejemålet er først klar til indflytning muligvis d.1 september 2015. Denne dato rykker lidt frem og tilbage, da udlejer ikke har travlt med at få den klar, de kræver dog at tøserne skal betale husleje fra d 1 september selv om den måske ikke er klar før d. 4-5 september. I leje kontrakten har de skrevet i pt 11 at ved fraflytning skal tøserne betale hinanden ud dvs at nu hvor min datter har valgt at bakke ud skal veninden, tibage betale halvdelen af depositum til min datter, beløbet er betalt til udlejer samlet, husleje og depositum har de forlangt skal betales samlet,er det så ikke udlejer der skal betale tilbage.? Ingen af pigerne har boet i lejemålet,så udlejer står med en ny i standsat lejlighed, og skal vel sørge for at den bliver udlejet hurtigst muligt. Udlejers eneste kommentar til min datters opsigelse af lejemålet har været, ordret; du skal betale husleje for 3 måneder. Kan de det ? Hun har ikke boet der eller haft nået at flytte adresse til lejemålet og lejemålet er i skrivende stund ej heller klar til indflytning.

  • Hej Christina
    Min kæreste og jeg opsagde vores lejlighed d. 14/7, med fraflytning hurtigst muligt. Ca. Fredag d. 24/7 meddeler udlejer at han har fundet nye lejer, og vi skal være ude 6 dage efter, altså d. 1/8. Mandag d. 27/7 skriver han en SMS om at vi skal være ude tirsdag d. 28/7 inden kl. 24:00. Vi aflevere nøglerne tirsdag d. 28/7 kl. 20:00 hvor vi sammen med udlejer går en runde. Udlejer fortæller der vil blive renset tæppe, komme maler(hans ord, plet maling nogle stedet) og maks 2 timers rengøring til en 250-300 kr ialt.
    Problemet er så at vi stadig den dag i dag intet har hørt fra udlejer. Vi har hverken modtaget nogen fraflytningsrapport el. Synsrapport, vi ved ikke hvad maler osv. Har kostet. Vi ringer hver eneste dag og held.. Vi var så stresset over at vi blev “smidt ud” at vi glemte at framelde husleje, så udover udlejer sidder på hele vores depositum, mangler vi også at få tilbage betalt en måneds husleje fra august måned. Hvad gør vi? Og har udlejer krav på vi betaler noget, når vi intet har modtaget.

  • Kære Christina. Sikke en god side du har her.

    Det forholder sig således at meget advokathjælp man kan få er ved personlig henvendelse.
    Dette er desværre ikke muligt for mig da jeg er bosiddende i italien.

    Mit spørgsmål er dog forholdsvis simpelt og jeg håber på at du kan besvare relativt let.

    Kontrakten for mit fremleje af min ejerlejlighed er udløbet. Tidligere lejer er fraflyttet. Kontrakten indgået før nylig ændring af lejeloven. Jævnfør kontrakten ( nyistandsat ) har jeg skulle male, rengøre mv. Dette arbejder er udført og lejer har modtaget opgørelse rettidigt ( inden 14 dage ).

    Lejer ønsker nu fremsendt kvittering for udført arbejder. – Mere specifikt i forhold til udført malerarbejder.
    Lejer påstår at kunne fratrække dette på selvangivelsen.

    Mit spørgsmål er:
    Er udlejer ( undertegnet ) i denne situation ( eller generelt ) påkrævet at fremsende kvittering på udført arbejder ?

    Umiddelbart falder det mig også mærkeligt at lejer ville kunne fratrække på sin selvangivelse ( formoder lejer henviser til håndværkerfradrag ) da arbejder ikke er udført af lejer eller på lejers bolig. Hvis du også kunne kommentere kort på dette vil jeg være taknemmelig, men det først spørgsmål har højeste prioritet.

    Håber du kan hjælpe.

    På forhånd rigtig mange gange tak og du ønskes god færd.

    Mvh Theis

  • Den forudbetalte husleje.

    Skal min lejer blot lade være med at betale husleje de sidste 2 mdr, som hun forudbetalte?

    Eller har hun først krav på at få den retur ved fraflytning?

  • Hej
    Er lige fraflyttet erhvervslejemål!
    Min udlejer har sat et beløb 2.300 kr til “fraflytningsrapport” , hvad er det ?

  • Hej Christina

    Hvordan kan jeg forholde mig til en temmelig dyr regning for malerarbejde ved fraflytning af en lejlighed. Lejligheden er et værelse på 36 kvm inkl. badeværelse. Prisen er 13.000 kr.
    Kan jeg gøre nogle indvendinger rent juridisk, eller kan udlejer suverænt bestemme prisen?

    Med venlig hilsen
    Anne

    • Hej Anne

      Hvis udgiften er væsentlig højere end den normale pris for en sådan opgave, ville jeg gå i huslejenævnet med det.

      Men ring til et par andre malerfirmaer først og hør deres pris.

  • Hej Christina

    Min kæreste og jeg har opsagt vores lejlighed hos vores private udlejer, vi har modtaget et tilbud fra boligforening som vi har sagt ja til, med overtagelse 13. november, da vi har behov for noget større.

    Vores udlejer sortere i hans lejere, da han ønsker ordenlige lejere, hvilket jo er fair nok. Vi sendte opsigelsen 25 september, vi har 3 mdr. opsigelse, men vi har et vennepar som er interesseret i at flytte ind i lejligheden 1. december, hvordan er reglerne herom, SKAL vores udlejer acceptere disse lejere eller kan han sige nej tak og vi hænger på lejen til 1 januar ?

    Vh, Danny

  • Hej Christina

    sidder her va. et halvt år efter fraflytning af tidligere lejemår og kigger opgørelsen igennem, samt vedlagte fakturaer fra håndværkere.
    Her opdager jeg så, at fra det firma der angiveligt har været forbi at slibe gulvet, kun er vedlagt et tilbud og ingen faktura.

    Er det normalt – eller har jeg krav på at se en egentlig faktura på det?
    og er det gået for lang tid nu, til jeg kan gøre krav på det?

    Pft.

    Mvh. Toni Jensen

    • Hej Toni

      Du har ikke krav på at se en faktura.

      Udlejer kan i princippet vælge ikke at få slebet gulvet – eller at gøre det selv. Men han kan opkræve dig alligevel, hvis betingelserne for det var opfyldt i lejekontrakten.

  • Hej Christina.
    Vi fraflytter vores lejede lejlighed gennem en boligforening her til december. Gennem al den tid vi har boet her, har vi betalt ind til forbedring på 840 kr. hver måned. Jeg har fået fortalt, at når vi indbetaler til forbedring så kan boligforeningen ikke tage af vores depositum ved fraflytning. Er det korrekt? Håber du vil hjælpe.
    Mvh. Mette

  • Hej Christina
    I vores kontrakt ved paragraf 7 er krydset sat ved nej ved om vi modtog lejemålet nyistandsat, men ja ved at det ligeledes skal leveres nyistandsat. Lidt mærkeligt, men ikke noget vi bed mærke i da vi skrev under, vi bed kun mærke i at det var dokumenteret at vi ikke overtog lejemålet nyistandsat.
    Hvordan står vi i sådan en situation?
    Det opfølgende spørgsmål træder vel først i kraft, hvis der svares ja på det første spørgsmål og burde måske slet ikke være besvaret, men nu hvor det er, så bekræfter det måske bare at vi ligeledes skal aflevere lejemålet uistandsat?

    På forhånd mange tak 🙂

    • Hej Jakob

      I kan ikke blive bedt om at aflevere lejemålet i bedre stand end ved modtagelsen.
      Så har I ikke overtaget det nyistandsat, så skal I heller ikke aflevere det nyistandsat ved jeres fraflytning.

  • Hej Christina

    Jeg har opsagt min leje af et hus til den 1/12 (der udløber også min lejekontrakt)

    lejeren har afkrydset nej i alt på paragraf 7

    Jeg malede når jeg flyttede ind og lagde selv en gulvtæppe på det ene værelse.

    Hvad skal jeg gøre, for at få hele mit depositum tilbage ?

    Mvh Thomas

    • Hej Pedro

      Det kommer helt an på, om din lejekontrakt er indgået før eller efter den 1.7.2015

      Er det før den 1.7, så JA. Er det efter, så NEJ. Selvfølgelig alt afhængig af, hvor meget du har slidt på lejemålet.

  • Hejsa..

    Jeg fraflyttede min tidligere lejlighed pr. 1 Juli, og har først den 28’ende november fået tilsendt en regning på el, fordi de efter deres udsagn har lavet rod i deres regnskab.. Det må vel være for deres egen regning da det for det første er så sent, og at de også havde havde alt på skrift, så det kan vel ikke være mit problem, eller hvad??

    mvh
    Thomas

    • Hej Thomas

      Det er svært for mig at svare præcist på dit spørgsmål ud fra de sparsomme oplysninger. Men der er lidt længere forældelsesfrist på. Så hvis udlejer ellers har krav på at opkræve dig el og har fulgt reglerne, så vil jeg mene, at det er muligt for ham at opkræve dig beløbet i november måned.

      • jeg har fået aflæst el, og er blevet tilbagebetalt via flytterapport eller hvad den nu hedder.. de kommer så nu og siger de har rod i deres regnskab og jeg har fået for meget.. men det er vel for deres regning så lang tid efter.. eller hvad

        • Hej Thomas

          Det er svært for mig at svare på, da jeg ikke kender tidslinjen.

          Men hvis det var den omvendte situation, hvor du havde fået for lidt tilbage, så ville det jo være rart at få dem.

  • Hej, Hjælp søges meget akut.

    Jeg har lejet en kælderlejlighed i god tro, det viser sig ved at tilfælde da kommunen er ude for at lave en skimmelsvamp test at lejemålet ikke er godkendt til beboelse.
    Jeg bliver derfor bedt om at flytte pr. 01/12/2015, udlejer at tilbudt mig en anden lejlighed i samme ejendom, men har takket nej tak. Har istedet fundet en anden lejlighed ved en ny udlejer.

    Spørgsmålet er:
    * Udlejer kræver 3 mdr. opsigelse, på trods af jeg er smidt ud fra 01.12.2015 – Kan han det?
    * Er jeg berettiget til at få fuld depositum retur når lejekontrakten er ugyldig, fordi lejemålet ikke er godkendt til beboelse?

    • Hej Anders

      Det lyder som en noget rodet sag du er havnet i.

      Hvis udlejer har lejet et lokale ud, som ikke er godkendt til beboelse, og du har fået et påbud om at fraflytte den 1.12.2015, så skal du selvfølgelig ikke også sige lejemålet op. Det er udlejers ansvar.

      Du bør derfor kunne fraflytte uden problemer.

      Det er umuligt for mig at svare dig på spørgsmålet om depositum ud fra de oplysninger, du har givet. Men jeg har svært ved at forestille mig, at udlejer kan holde på dit depositum.

  • Hej
    Min kæreste er flyttede fra sin lejlighed for 2måneder siden, og har endnu ikke modtaget opgørelse. hun har betalt 3 måneder husleje mens en anden lejer har boet i lejligheden.
    Vi har rykket efter den flere gange uden held og han kan ikke svare på hvornår hun får depotium tilbage
    Hun har boet i lejligheden i 2-3 måneder hvor hun opsagde den og flyttede ud til mig.
    Hvad vil du mene vi skal gøre nu? Jeg syntes jo vi skal have nogen penge tilbage da der intet er sket enden nu lejer kom ind

      • Hej Kasper

        Det er ikke muligt for din kærestes udlejer at opkræve husleje af hende, mens en anden er flyttet ind i lejemålet.

        Jeg vil forslå jer at gå videre med sagen til Huslejenævnet, da det lyder til ikke at være nok med tilbagebetaling af depositum, men også en del af den forudbetalte husleje.

  • Hej Christina,

    Vi er pr. 7/11-15 fraflyttet et hus, vi har lejet (vi skal senest være ude 15/11). Vi har boet i huset i ca. 6 1/2 måned (vi flyttede ind 25/4-15).

    I lejekontraktens §7 er der ved “Er lejemålet nyistandsat ved indflytning?” sat kryds i “ja”, mens der ved “Er det aftalt, at lejemålet ved lejeforholdets ophør ligeledes skal afleveres nyistandsat?” er sat kryds i “nej”.
    For punktet “Der skal ved lejeforholdets ophør ske fælles besigtigelse af det lejede og udarbejdes en rapport, hvori lejemålets stand ved lejers aflevering angives?” er der sat kryds i “ja”.

    I § 8 er det angivet, at den indvendige vedligehold påhviler lejeren, altså os.

    Mit spørgsmål er nu;
    Har udlejer ret til at opkræve os for istandsættelse af lejemålet, når der er sat kryds i “nej” i det ene af punkterne i §7?

    Udlejer har oplyst os, at alle vægge og lofter skal males og alt træværk skal have olie, og at han forventer at dette kommer til at koste 30.000-40.0000 kr.

    • Hej Sofie

      Det ser ud til, at jeres udlejer har lavet en fejl i lejekontrakten, som til jeres held betyder, at I ikke kommer til at stå for en istandsættelse.

      Jeg er dog lidt nysgerrig på, om I har I har gennemgået lejemålet ved indflytning og skrevet under på en indflytningsrapport…

  • Hej Christina.

    Jeg står i et problem med min udlejer, jeg er lige flyttet ind i et rækkehus med min kæreste og udlejer siger at hele huset er nymalet, men der ser bare slet ikke nymalet ud, og der er spartel udenpå malingen på alle vægge, kan jeg kræve at se dokument på at lejligheden er malet så jeg ikke skal betale for det hvis jeg flytter?? eller i det mindste et bevis på at det er håndværkere som har gjort det, når der står i min kontrakt at jeg skal betale for håndværkere skal male når jeg flytter???

    Hilsen Sara

  • Hejsa.
    Min kæreste flyttede den 15/10-15 ud fra sin lejlighed lejet af DAB i esbejrg gennem snart 8 år.
    Lejligheden blev den dag besigtiget med en udflytnings rapport hvorpå intet er nævnt om misvedligeholdelse men blot almindelig slid. Dog var der nogle ting vi skal betale (nogen af dem synes jeg dog ikke er berettiget da man kun kan regne med slid efter 8 år) men vi har ikke fået en regning endnu, ej heller noget af det indbetalte NI beløb. Er der ikke noget med at udlejer skal have sendt regningen eller tilbage betalt resterende depositum inden for nogle uger, ellers mister de retten til at opkræve os eller har vi misforstået noget?

    Mvh Regina

    • Hej Regina

      Udlejer skal inden for 14 dage fra overdragelsen – medmindre andet er anført i § 11 – sende en liste over de skader/ting, der skal udbedres på lejers regning.

      Depositum skal ikke være tilbagebetalt på samme tid. Det kan godt tage lidt tid. Regn med ca. 6 uger.

  • Hej Christina
    Vores lejer fraflytter vores hus efter af have boet i det i 5 måneder (hun har ikke opholdt sig i det ret meget i det den sidste måned)
    Må vi kræve, at det skal afleveres nymalet, eller kan lejer sige at det fremstår nymalet? det er modtaget nymalet og vi har krydset af at det skal afleveres i samme stand?
    Hvis jeg overser mangler ved det fælles syn, men opdager dem senere, kan vi så kræve betaling for udbedring af dem.
    Hvad må man tage i timen for selvudført arbejde?
    Mvh Charlotte

    • Hej Charlotte

      Hvis jeres lejekontrakt er indgået efter de gamle regler – før den 1.7.2015 – så har I lov til at kræve lejemålet nymalet, såfremt I har krydset det af i kontrakten, og lejemålet var nyistandsat ved lejers indflytning.

      I har 14 dage til at konstatere mangler ved lejemålet (medmindre der er aftalt en forlængelsei § 11), som skal udbedres på lejers regning. Men det kan være svært at få medhold i, hvis I allerede har gennemgået lejemålet og lavet en fælles besigtigelse og rapport.

      Mit bedste råd til dig, hvis du selv vil udføre opgaven, er at få et par forskellige tilbud fra nogle malermestre.

  • hej
    Vi skal fra flytte vores lejlighed efter at have boet her i 8 år.
    Hvordan fungere det med istandsættelse når der ikke står noget i lejekontrakten?
    Desuden er der skimmelsvamp på det ene værelse og i en indervæg, ud over det er der skjolder på loftet efter vand.
    Har vi nogle rattigheder her?
    Vh Louise

    • Hej Louise,

      Det afhænger af, om I har haft den indvendige vedligeholdelse i lejeperioden, og om I har “holdt” den. Udlejer har dog ikke et automatisk krav om at kunne istandsætte lejemål på jeres regning, hvis lejemålet iøvrigt er uden skader.

      Skimmelsvampen og skjolderne på loftet bør ikke have noget med jer at gøre, medmindre det skyldes fx manglende udluftning fra jeres side.

  • hej, jeg står og skal flytte ind i en lejlighed d.1 . og har fået tilsendt et udkast af lejekontrakt hvor der er krydset af, at lejligheden ikke er nyistandsat, men udlejer har så skrevet dette længere nede i en tekst,

    Ved lejemålets ophør indkaldes der til fraflytningssyn, hvorunder
    det afgøres, i hvilket omfang, udlejer stiller krav om, at lejer skal
    betale for tapetserings- maler-, lakerings- og istandsættelsesarbejder i
    lejemålet.

    kan man godt skrive det, når jeg ikk overtager den nyistandsat ?
    mvh Leo

    • Hej Leo

      Først og fremmest lyder det som om, at din udlejer måske benytter den forkerte lejekontrakt skabelon. Prøv at læse på lejekontraktens forside i øverste hjørne om der står A 8 eller A 9 udgave. Det er A 9 udgaven, som skal benyttes for at den er gyldig.

      Din udlejer kan kun bede dig istandsætte, hvis du har lavet skader på lejemålet – fx sparket hul i en væg – hvor der efterfølgende skal repareres med tapetsering og maling.

  • Hej.
    S
    Jeg står desværre i en rigtig skod situaiton. Jeg havde fremlejet et værelse i min lejlighed hvor jeg selv bor til leje. Aftalen var to måneders internopsigelse og depositummet kunne delbetales ( rigtig dårligt idé fandt jeg ud af!) lejen fik aldrig betalt despositum eller overholdte opsigelsen. Hun flyttede med en uges varsel og efterlod værelset hverken gjort rent eller noget. Desuden formåede hun også at få ødelagt væggen. Mit spørgsmål er der overhovedet mulighed for at få hende til selv at stå for regningen for istandsættelse? Vi havde en mundtlig aftale om værelset skulle afleveres i samme stand som ved fraflytning men hun fik aldrig skrevet under på kontrakten. Men jeg tænker at mundlige aftaler er ligeså bindende som de skriftlige.

    • Hej Maria

      Ja, det er en noget træls situation, du er endt i. Og det er lige præcis derfor, at du altid skal udarbejde en lejekontrakt og sørge for at få depositum.

      Du har helt ret i, at en mundtlig aftale er bindende, men du skal kunne bevise den og det kan være enormt svært og dyrt.

  • Hej.

    Jeg er fraflyttet min tidligere lejlighed for snart en måned siden og har fundet nye lejere som overtaget min gamle lejlighed allerede i morgen.
    Prisen på de ting der skal laves i lejligheden er aftalt ved flytningsrapporten og med maleren, så prisen er fastlagt. Hvornår kan jeg forvente at få mit indskud tilbage i og med at de nye lejere allerede flytter ind i morgen?

    – Signe

  • Hej Christina jeg.tillader mig at kontakte dig fordi jeg har haft en lejer som desværre har været tvist med men de er så endelig flyttet og jeg gennemgår lejligheden med dem og kommer med et forslag på tilbage betaling af depo men jeg høre ikke noget fra dem før en lille mdr efter. Er der en frist på hvor lang tid der skal gå før de skal svarer retur og hvis de ikke har svaret frafalder Depo beløbet så?

    Glædelig jul herfra og håber du kan hjælpe mig

    • Kære Soffi

      Jeg er lidt i tvivl om dit spørgsmål. Men har jeg forstået det korrekt, så skal lejer som udgangspunkt ikke godkende din opgørelse og har derfor ikke en frist til det.

      Du skal inden for 14 dage fra overdragelsen af nøglen give dem en liste over, hvad der bliver udbedret for deres depositum og sætte arbejdet igang.

  • Hej.

    Vi havde gået og set efter noget andet at bo i, dette vidste vores udlejer og da han stort set havde lejet huset ud siger han at vi bare skal tænke på at vi kun har 14 dage hvis det er og ikke de tre måneders opsigelse. Vi skynder os selvfølgelig at flytte så vi kan holde det inde for de 14 dage. Vi giver ham en nøgle så Han Kan vise huset Ud. Ugen efter er huset gjort rent og vi går huset igennem med ham. Der er Ik noget at komme efter, Andet end alm maling. Der er nu gået ca 2 md og vi har intet hørt fra udlejer. Hvordan står v i forhold til det depositum vi har lagt?

    • Hej Johnny

      I skal rykke udlejer. To måneder er lang tid at vente på depositum.

      Kan I bevise, at I har lavet en aftale med udlejer om, at I må flytte med 14 dages varsel? Jeg kan nemlig blive nervøs for, at der kan opstå et problem omkring det forhold, hvis udlejer har “glemt” jeres aftale.

  • Hej Christina

    Jeg er lidt i tvivl omkring vores flytning jeg forstår ikke vores kontrakt
    og udlejer og jeg som lejer har ikke et godt forhold..

    §4 Depositum og forudbetalt leje
    jeg har indbetalt 20.600 altså 3 mdr leje
    kan jeg bo dem op ?

    jeg har bedt om at få ordnet en masse ting i mit lejemål men intet er blevet lavet..
    jeg har ikke betalt husleje dec mdr.. står på en konto.. jeg har egenligt sagt mit lejemål op til den 1-4-16
    men nu vil udlejer sige mit lejemål op men er det ikke lidt svært når jeg selv har gjort det og fået bekræftelse på det fra udlejer ?

    • Kære Bente

      Du kan ikke bo depositum op, da udlejer så ikke har noget stående til eventuel udbedring af mangler med videre. Indbetaling af depositum er netop til for at give udlejer den sikkerhed.

      Har du betalt forudbetalt leje, kan du bo det op.

      Hvis ikke du betaler husleje, og udlejer har krav på det, så kan han muligvis godt nå at få dig smidt ud ved fogdens hjælp inden den 1.4. I så fald kommer du til at betale eventuelt rykkergebyr og udgifter til fogden.

  • Hej Christina,

    Jeg er flyttet fra en lejlighed, hvor jeg gennemgik den med udlejer lørdag den 16. januar 2016.

    Der er nu gået 14 dage, og jeg har stadig ikke fået en opgørelse fra ham. Mit spørgsmål er derfor: Hvornår gælder fraflytningsdatoen fra? Gælder den fra datoen, hvor vi gennemgik lejligheden sammen og han overtog nøglerne – altså den 16. januar? Eller gælder den først fra den 1. februar, hvor vores kontrakt udløber?

    Herudover vil jeg høre, om jeg har krav på, at se om han udbedret de skader, som han skriver i den potentielle opgørelse? Altså må jeg bede om at komme op i lejligheden og se, at det faktisk er blevet foretaget?

    På forhånd mange tak for hjælpen.

    Dbh.
    Kasper

    • Hej Kasper

      Som udgangspunkt bør du kunne regne med den fraflytningsrapport, som din udlejer har lavet på din fraflytningsdag. Er der ydermere gået 14 dage siden fraflytning, så kan du være sikker på, at du kun skal hæfte for, hvad der står i fraflytningsrapporten.

      Jeg formoder, at du har afleveret nøglerne til din udlejer den 16.1.2016?

      Du har ikke krav på at komme ind i lejemålet og se evt. udbedringer. Udlejer kan vælge ikke at lade skaden udbedre, selvom han har trukket af dit depositum til det.
      Det forudsætter selvfølgelig, at han havde ret til at få skaded udbedret på din regning i første omgang.

      • Hej Christina,

        Tak for dit svar.

        På fraflytningsdagen talte min udlejer kun løst om, hvad han ville lave – og han lovede derefter at sende mig fraflytningsrapporten i ugen efterfølgende. Jeg har ikke modtaget noget fra ham endnu.

        Derfor har jeg altså ikke modtaget nogen opgørelse endnu på, hvad jeg skal betale for. Mit spørgsmål er derfor, hvor lang tid han har til at sende denne rapport?

        Som jeg læser det forskellige steder, så SKAL han have sendt en opgørelse til mig efter 14 dage fra fraflytningsdatoen. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvornår fraflytningsdatoen er: Gælder fraflytningsdatoen fra datoen, hvor vi gennemgik lejligheden sammen og han overtog nøglerne – altså den 16. januar? Eller gælder den først fra den 1. februar, hvor vores kontrakt udløb?

        På forhånd tak for hjælpen.

        Dbh.
        Kasper

  • Hallo Christina Lindgren August 2016

    Det drejer sig om en gammel sag fra Okt. 2015 hvor lejer nu er gået til huslejenævnet og forlanger depositum kr. 4.200 retur for Okt. Måned,
    lejer betalte ikke husleje for August, Sep. og Oktober 2015 så vi måtte
    trække fra depositum 3x 4.200 vi holdt (flyttesyn) 26 Sep. 2015 og af-
    levere rapport den. 15 Okt. 2015 det var forsent (vi modtog nøglerne)
    til huset samme dag.
    Spørgsmålet er om vi er berettiget til at lade lejer betale husleje (Depositum)
    for 14 dage som vi så havde til at istandsætte huset inden en ny lejer flyttede
    ind . huset? Venligst svar her eller per mail.
    Mange hilsener L. Willer Odense

  • Hej Christina

    Jeg havde en lejer til et acessorisk værelse på 12 kvm. Lejeren flyttede ud efter 6 måneders leje her d. 31/8 og jeg skal nu have tilbagebetalt depositum.

    Værelset var nyistandsat da lejeren flyttede ind. Dog var jeg bekendt med et par mærker/ridser i gulvet. Efter fraflytning har jeg konstateret at der er kommet flere ridser/mærker I gulvet, ligesom der er lidt farvemærker/rester på den ene væg (efter der har stået noget op ad den).

    Jeg er i tvivl om jeg skal tilbagebetale hele depositummet på 2 måneders husleje(10.000 kr.), eller jeg skal beholde lidt af det (og hvor meget), til dækning af slibning+lakering af gulv samt maling af værelset?

    /Morten

    • Hej Morten

      Hvis du har ret til at få istandsat på lejers regning, så er det en god ide at tilbageholde de 10.000 kr. Så skal du betale det resterende beløb tilbage i en omgang, når du kender omkostningerne.
      Husk du har 14 dage fra den 31.8 til at melde tilbage til lejer, hvad der skal udbedres på hans regning.

  • Hej Christina
    Jeg har opsagt min lejlighed med udgangen af september (pr. 1/10 2016).
    I den forbindelse er jeg af den opfattelse af min forudbetalte husleje (3 mdr.), som jeg betalte sammen med depositum på ligeledes 3 mdr. husleje falder til min fortjeneste. Jeg læser mig frem til, at jeg på den baggrund har 3 mdr. ‘gratis’ (allerede betalt) lejeperiode – er det korrekt forstået af mig?
    Min udlejer har sendt mig en bekræftelse på min opsigelse, men understreger modsat, at jeg selv skal hæfte for 3 mdr. Dét undrer mig meget …
    Håber du kan hjælpe?
    Venlig hilsen
    Jonas

    • Kære Jonas

      Hvis du har betalt 3 måneders forudbetalt leje – det kan du se i din lejekontrakt under § 4 – så skal du IKKE betale husleje de sidste 3 måneder. Har du kun betalt depositum, så er sagen en anden.

  • Hej Christina.
    Vi har været bosiddende i en lejebolig som vi fraflyttede 1. oktober. Da vi kun har boet i lejemålet i 5.5 mdr og ikke haft noget hængende på vægge mm, burde maler og istandsættelse være begrænset.
    Jeg modtog i sidste uge opgørelsen og jeg er rystet i min grundvold. Næsten hele vores indskud forsvinder til istandsættelse.
    Jeg har på intet tidspunkt modtaget en oversigt fra udlejer over omkostninger og ved hussyn, stod det klart at der kun skulle være tale om slibning af trappe ( fordi det gjorde de altid ) samt malerarbejde.
    Jeg har udbedt mig spec fra håndværkerne og har modtaget en kopi af deres faktura men de indeholder jo kun materiale samt timeløn og på igen måde en spec af hvad de faktisk har lavet.
    Kan jeg kræve en mere uddybende spec af udlejer ?? Syntes jo ikke det giver mening at de skal koste 18.000 i flytteomkostninger efter at have boet et sted 5.5 mdr og har efterladt boligen i super stand.
    Mvh
    Henriette

    • Hej Henriette

      Den ny lejelov (fra 1.7.2015) er netop lavet for at undgå den situation, du er endt i.
      Du kan gå til huslejenævnet eller en advokat og få dem til at hjælpe dig med din sag.
      Pøj pøj med det.

  • Hej,

    Min søn er fraflyttet sin lejlighed, og der foreligger en underskrevet fraflytningsrapport, hvor det tydelig fremgår, at han er fraflyttet lejligheden den 15. November 2016. Nu er den Nye lejer “sprunget fra”, og min søn bliver nu tvunget til at betale husleje for resten af November. Er det korrekt?

    Og ved indflytning har han i indflytterrapporten tydelig informeret, at lejligheden var møgbeskidt, at han brugte flere dage på at rengøre den. Nu star der i opgørelsen, at han skal betale 2100 kr. for rengøring. Er der ikke noget med, at han skal aflevere lejligheden i samme stand, som han overtog den I?

    Tak for dit yderst professionelle svar.

    Hilsen
    Carina

    • Hej Carina

      Det er lidt svært for mig at svare på dit første spørgsmål udfra de sparsomme oplysninger.
      Hvis udlejer har fortalt din søn, at lejemålet var genudlejet, og det var på baggrund af, at din søn flytter ud 14 dage før tid, så er det selvfølgelig udlejers hovedpine, at lejer er sprunget fra.
      Lejemålet skal IKKE afleveres i bedre stand end modtaget. Din søn skal derfor ikke acceptere at betale 2100 kr for det.

  • Hej Christina.
    Min mor havde en lejekontrakt som blev opsagt d. 12 juli 2016. Jeg rykkede gentagende gange for den endelige regning af vedligeholdelses- og istandsættelsesarbejdet i september og oktober 2016, men fik den først tilsendt d. 09 jan 2017 – 6 måneder efter Fraflytningsrapporten var udfyldt.

    Kan det passe at efter så lang tid at der stadig kan indkræves for arbejdet?

    Med venlig hilsen
    Steen

    • Hej Steen

      Nej, det er ikke normalt, at der skal gå så længe. Din mors udlejer har 14 dage, fra din mor har afleveret nøglerne til at give besked om, hvad der bliver udbedret på hendes regning. Herefter er det normalt, at der kan gå op til 6 ugers tid, inden der sker endelig afregning.

  • Hej Christina
    Min datter fraflyttede sin lejlighed ved privat udlejer 15/12-16 efter 8 mdr.
    Lejligheden blev synet og der blev lavet én fraflytnings rapport 21/12-2016
    D. 2/1-2017
    Skriver udlejer en sms til min datter
    at hun lige pludselig har opdaget en STOR hul i en dør i lejligheden.
    hvilken hun nu vil have min datter til at betale.
    Der står på fraflytnings rapport at alle døre var godkendt.
    Hvad skal vi gøre ?
    Håber på at hører fra dig snarest.
    mvh Jette

    • Kære Jette

      Der er 2 muligheder. Den ene er, at I acceptere udlejers krav. Det anden, at I ikke vil acceptere det og giver udlejer besked herom. Udlejer har ikke en stærk sag, da der allerede er lavet en fraflytningsrapport, som er skrevet under uden hullet i døren. Hvis I vælger ikke at acceptere det, og udlejer holder på sit, kan I bringe det for huslejenævnet.

  • Kære Christina

    Jeg er i den situation, at jeg netop er flyttet fra et værelse på 9 kvm i en større lejlighed med to andre. Jeg lejede værelset i 5 måneder og har – udover 4 diminutive huller fra søm – ikke skadet eller slidt på værelset. Det var i samme pæne stand, som da jeg flyttede ind. Nu kræver mine tidl. udlejere imidlertid 2000 kr for maling af værelset. Men det var ikke nymalet, da jeg flyttede ind, og det er ikke blevet malet i forbindelse med, at en ny lejer er flyttet ind efter mig. De kræver altså, at jeg skal betale for nyistandsættelse af værelset, når de to – måske først om mange år – fraflytter lejligheden. Beløbet har de fundet ved at tage en andel af boligselskabets (ret høje) vedligeholdelses-/malegebyr som svarer til de 9 kvm’s andel af hele lejlighedens areal. Er det ikke udlejerens ansvar at deres lejlighed automatisk skal males og sættes i stand, når de flytter? Jeg mener ikke, det er fair at fordele den byrde på sine lejere, når der ikke gøres skade på værelset. Desuden ved, jeg at der har boet mindst 3 lejere på dét værelse, så det er da forrykt, hvis hver lejer skal betale det fulde beløb. Der står intet i kontrakten om, at værelset var nyistandsat, da jeg flyttede ind, men blot, at jeg står for indvendig vedligeholdelse. Jeg fik dog at vide mundtligt, efter jeg havde underskrevet, at huller i væggen kunne koste noget på vedligeholdelse, men der står intet i kontrakten. Jeg ville gerne selv have puttet polyfilla i hullerne og male dem, men det fik jeg at vide af min udlejere, at man ikke selv måtte gøre – det skulle boligselskabets egne håndværkere gøre.

    Mange tak for hjælpen!

    • Kære Anne

      Var lejemålet ikke nymalet ved din indflytning, kan udlejer ikke tage fra depositum til maling. Var det nymalet, ville man vurdere, om du kunne lappe hullerne og pletmale, da du kun har boet i lejemålet i 5 måneder.

  • Hej

    Jeg er lige flytte fra en lejlighed. Min lejekontrakt var udløbet, og vi fik ikke lavet en ny. Min udlejer talte aldrig med mig, omkring renovering eller depositum, da min bofælles skulle have en ny ind. 1 1/2 uge før jeg skal flytte, skal der pludselig ligges nye gulve på mit værelse, da den nye lejer ville have trægulv, derfor blev jeg lidt tvunget ud før tid.

    Da jeg skriver til min udlejer omkring mit depositum, skriver hun tilbage at hun lige skal kigge på hvad det kostede at ligge gulvet. Hvilket ikke giver mening i mit hoved, jeg kan ikke se hvorfor jeg skal betale for de nye gulve, da det gamle gulvtæppe ikke fejlede noget, og vi jo ikke havde nogen lejekontrakt, hvor der stod at jeg skulle betale for trægulve ved udflytning.

    hvad kan jeg gøre??

    • Hej Gitte

      Det lyder også lidt underligt. Selvfølgelig skal du ikke betale for et nyt trægulv til den nye lejer. Er der sket skade på tæppet, kan det enten 1. blive renset, 2. skiftes ud. Hvis ikke der er sket skade på tæppet, og hvis I ikke har skrevet noget ind i jeres lejekontrakt omkring tæppet, så har jeg svært ved at se, at udlejer kan trække penge fra dit depositum til det nye gulv.

  • jeg har lejet en lejlighed ,den 01-07-2016 og betalt indskud og husleje, jeg kunne
    ikke få endelig besked fra kommunen om jeg kunne få boligstøtte . derfor opsiger
    jeg lejligheden fra den 01-09-2016, derefter bliver jeg afkrævet husleje indtil 15-10-2016 som jeg har betalt . udlejer sender mig derefter beboerindskud og efter at have sendt mig en opkrævning 30-11-2016 på yderlig huslejerestance for tiden fra
    15-10-2016 og frem til 01-12-2016.jeg har bedt udlejer sende mig skrivelser og mail
    som er sendt udlejer svarer at han ikke har sendt noget til mig og det forstår jeg ikke eftersom jeg har fået beboerindskud tilbage . Og nu selv må betale boligstøtten for tiden15-10-2016 og til 30-11 2016

  • undskyld jeg har formuleret mig lidt forkert , jeg har fået oplyst at lejligheden var blevet udlejet , det var derfor lejligheden blev afregnet og jeg har betalt som krævet dengang husleje indtil 15-10-2016 og har fået mit indskud tilbagebetalt . Så regnede jeg med at lejemålet var ophørt 15-10-2016 så hørte jeg ikke mere fra udlejer før han sender opkrævning på beløbet fra 15-10-2016 og til 30-11-2016 . Jeg beder ham sende mig de skrivelser og mail han har sendt til mig i tiden fra 01-09-2016 og indtil 30-11-2016 , han svarer at der ikke er sendt noget til mig , det kan jo ikke passe eftersom jeg både har betalt huslejen og fået indskud tilbage . jeg ville gerne vide hvad jeg kan rette mig efter . kan udlejer afregne og senere kræve mig fordi lejeren som skulle have det alligevel ikke ville leje det . Undskyld jeg ikke er så god til at skrive
    Hilsen Helge

    • Kære Helge

      Jeg synes, du skriver fint. Men jeg er alligevel lidt i tvivl om oplysningerne. Ikke om dit spørgsmål.

      Så nu svarer jeg udfra spørgsmålet alene – med forbehold for, at jeg kan have misforstået oplysningerne. Har din udlejer givet dig grønt lys for at kunne fraflytte før tid og givet dig besked om, at der flytter en ny lejer ind, så skal du kun betale husleje med videre frem til den nye lejer flytter ind.

      Udlejer må altså gå til den nye lejer og opkræve husleje, hvis han springer fra en underskrevet lejekontrakt. Det er ikke dit problem.

  • Kære Christina.

    Tak for en super god blog!

    Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med at svare på… Har min nuværende (snart tidligere) lejer krav på, at se faktura/kvitteringer på istandsættelsen af hendes værelse? I min/vores lejekontrakt står der i paragraf 11, at istandsættelsen sker på udlejers foranledning for lejers regning.

    På forhånd tak.

  • Hej
    Min svigermor er netop ved at fraflytte sin lejlighed efter 5 år – er nu på plejehjem.

    Kan man risikere at betale mere til istandsættelse end man har indbetalt i depositum?

    Der er huller efter søm og skruer i væggene. mindre skader på tapetet et sted.
    Gulvet i et rum er slidt – ved ikke hvordan det så ud før.

    På forhånd tak.

  • Hej Christina.

    Jeg håber du kan give mig svar på disse spørgsmål.

    Tilbage i 2014 flyttede jeg ind i en lejlighed. Der står i vores lejekontrakt at den er istandsat ved indflytning. Da vi flytter ind er der revner i vægge og skimmelsvamp. Jeg har desværre ikke fået dette dokumenteret. Jeg står nu og skal flytte, og min udlejer har været forbi og kigget på det. Hun siger at hun godt vidste det var der i forvejen, og hun håbede vi kunne få lidt af vores depositum tilbage.
    Hvorfor skal jeg betale for noget, der var der da vi flyttede ind, men som selvfølgelig er blevet værre med tiden? Hun har ikke lavet nogen rapporter overhovedet.

    Mvh. Majbrit

    • Hej Majbrit

      Du skal som udgangspunkt ikke betale for fejl og mangler, som var der på indflytningstidspunktet. Det er præcis derfor, at du som lejer har 14 dage til at gøre indsigelser, når du flytter ind.

      Får du ikke gjort indsigelser, er det op til dig ved fraflytning at bevise, at skaderne allerede var på lejemålet, da du flyttede ind.

      Det lyder som om, din udlejer er fornuftig. Så mon ikke I finder en løsning…

  • Jeg har netop opsagt min lejlighed (privat udlejningsejendom med 26 lejligheder). Jeg fraflytter allerede om en uge, så forventer at overdrage nøgler start marts. Jeg er indforstået med at forudbetalt husleje skal dække de 3 måneders opsigelsesperiode frem til 1/6 men : min søster vil gerne overtage lejemålet 1/4. Udlejer har muligvis en anden lejer på hånden, så det er ikke sikkert min søster er heldig. Når udlejer skal bestræbe sig på hurtig genudlejning, kan jeg så stille forventning om at de i denne situation udlejer fra 1/4? Det er en attraktiv billig københavner lejlighed, så den er meget nem at genudleje.

    Mit andet spørgsmål: ang istandsættelse. Ved indflytning for 5 år siden blev der ikke lavet syn. Men jeg skrev grundig mangelliste, som udlejer har kvitteret for modtagelse af. Bygningen har haft en revne, som blev repareret (sætningsskade) min væg er tilsvarende revnet (indervæg ml køkken/stue). Helt synkront på begge sider. Dette er foreholdt Vicevært flere gange, – som mest trækker på skuldrene, og ikke syntes det skulle ordnes. Risikerer jeg nu at hæfte for det?desuden var der mange mangler, bla stod at vinduer/karme/døre var nymalet, men det var de absolut ikke. Jeg ved at tidligere lejer blev trukket for istandsættelse af dette, men da det står på min mangelliste er kan jeg vel ikke hænge på den?

    Tak for god side

    • Kære Charlotte

      Det lyder bestemt som en mulighed, at dit lejemål er genudlejet hurtigt, hvis det er en “billig Københavner-lejlighed”.

      Du kan glæde dig over, at du har skrevet en mangelliste. De ting, du har noteret i den, og som udlejer har kvitteret på, skal du nemlig ikke udbedre.

      En sætningsskade hører ikke ind under “lejers skader”. Du vil derfor ikke blive holdt ansvarlig for den.

  • Hej Christina
    Jeg flyttede ud af min lejlighed den 1 november 2016 på grund af den nye kontanthjæls loft og den 30 september havde min udlejer egendomsmægler til at vurdere lejligheden og der siger han til mig at vi godt kunne aftale at jeg havde en måneds opsigelse. Så jeg skriver en mail til han at jeg gerne vil benytte mig af muligheden han gav mig og flyttede så ud den 1 november 2016. Sagen er så den at jeg rykker for en opgørelse den 8 december 2016 hvor han skriver at de er ved finde ud af at genudleje lejligheden i stedet for at sælge og jeg ville få en opgørelse senest den 1 februar 2017. Den dato kom og gik og jeg rykkede igen for opgørelsen men har stadig ikke modtaget den. Og i morgen er det 5 måneder siden jeg flyttede ud og jeg har ikke modtaget en opgørelse endnu. Kan han godt lade det tage så lang tid og hvis jeg får en regning skal jeg så betale? Jeg satte 18000 ind i indskud i 2010 og lejekontrakten udløb 2012 hvor jeg spurgte om vi skulle skrive en ny og han lovede at sende en ny lejekontrakt, den kom aldrig. Jeg håber du kan give mig et godt råd.
    Hilsen Nuka

    • Hej Nuka

      Det lyder ikke helt godt, at du stadigvæk ikke har fået en opgørelse. Jeg ville gå til huslejenævnet. Eller få en retshjælp til at hjælpe med at skrive et brev til udlejer.

      Pøj pøj med det.

  • Hejsa. Bores lejer ønsker ikke at betale de sidste to måneds din husleje. Hun har ikke indbetalt indskud men tre måneds depositum. Kan vi tage pengene fra depositummet til dækning af husleje? Og i så fald hvilken lov?

+13
Share29